Wednesday, May 28, 2014

VogelsVOGELS


Duizenden grutto's, meeuwen, wulpen, blauwe reigers, tureluurs, ooievaars, leeuweriken, kievieten, watersnippen, zilverreigers, tig soorten ganzen, tig soorten eenden, zwaluwen, futen, kiekendieven, zwanen, enz enz
Ik ben niet de eerste 30 pagina's van een vogel-encyclopedie aan het opschrijven, maar ik heb het over de Oostpolder (hier een paar foto's) .
De Oostpolder begint op 300 meter van mijn huis en ik kan er een ongelofelijk mooie ronde maken van ongeveer 8 km. En in die 8 km kom ik al deze vogels tegen.
En ze komen MIJ tegen, ze zoeken me op zelfs. Vooral de Grutto kan erg pissig zijn, als ik de euvele moed heb om mij in zijn territorium te begeven (ik loop gewoon op een paadje, niets aan de hand, zou je denken).
Hij komt ongeveer 2 meter boven mij vliegen en blijft me volgen, luid roepend en de anderen waarschuwend. Zo nu en dan duikt ie zelfs nog iets verder naar beneden en ik merk dat ik onwillekeurig mijn hoofd wat intrek in afwachting van gepik in mijn nek, of een ander soort onaangename verrassing...
Vaak blijken de territoria van verschillende grutto's naadloos bij elkaar aan te sluiten en zwaait de ene grutto af, om te worden afgelost door z'n maatje die mij ook het liefst met pek en veren z'n land uitzet.
Gek genoeg maakt dit het lopen door de Oostpolder helemaal niet minder leuk! Ik loop al ruim 4 jaar regelmatig door de Oostpolder en tot nu toe heeft 'ie nog nooit verveeld.

PS: ik geef eerlijk toe dat ik een behoorlijk aantal vogelnamen uit de eerste drie regels aan een van de vele vogelaars heb gevraagd!

No comments:

Post a Comment